W styczniowym numerze „Sygnału”:
Nowe otwarcie. Czego potrzebuje polska szkoła w dobie zmian?
Tuż przed zmianą rządu MEiN udostępniło na swojej stronie internetowej broszurę z taką oto zachętą: „Mamy nadzieję, że nasz raport pomoże Państwu poznać bliżej to, czym zajmowaliśmy się przez ostanie 8 lat i spojrzeć kompleksowo na to, w jaki sposób realizowaliśmy działania służące wsparciu edukacji i nauki w Polsce”. Artykuł podsumowuje działalność m.in. ministra Czarnka i stara się odpowiedzieć na pytanie, czego potrzebuje teraz polski system oświaty.
Ochrona dzieci przed przemocą. Co warto wiedzieć o standardach ochrony małoletnich?
Głównym celem niedawnej nowelizacji Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, nazywanej „ustawą Kamilka”, jest wzmocnienie ochrony dzieci przed przemocą. Część jej przepisów weszła w życie 29 sierpnia 2023 r. Pozostałe zaczną obowiązywać po upływie sześciu miesięcy od dnia ogłoszenia, co oznacza, że do 28 lutego proces wdrażania nowych procedur w szkołach powinien zostać zakończony. Co warto wiedzieć o standardach ochrony małoletnich przewidzianych tą ustawą?
„Obcy” w klasie
Zmiana miejsca zamieszkania poza granice ojczystego kraju nie jest zjawiskiem nowym, zarówno w doświadczeniach Polaków, jak i osób z innych państw. Ludzie przeprowadzają się z różnych powodów i w zależności od nich stanowią różne grupy „obcokrajowców”. Każde dziecko to odrębna historia doświadczeń, przeżyć, trudności i możliwości, z których nauczyciel powinien zdawać sobie sprawę.
Zdarzyło się w pewnej gminie. Transformacja edukacyjna, z której warto brać przykład
Opowieść możemy rozpocząć tradycyjnie, jak wiele bajek, słowami: „Wiele lat temu, za górami…”. Konkretniej zaś osiem lat temu w Wodzisławiu Śląskim przyjęto „Strategię oświatową na lata 2015–2020”, w ramach której w szkołach w gminie podjęto próbę takiej organizacji czasu szkolnego, by znaleźć jak najwięcej czasu na pracę projektową, na którą szkoły przeznaczyłyby jeden dzień w tygodniu. Z tym wiązało się wdrażanie oceny opisowej i takie łączenie tematów lekcyjnych, by podkreślać aspekty praktyczne treści edukacyjnych. Czego nauczyciele mogą nauczyć się z tego case study?
Jak wesprzeć młodzież? Pozytywny poradnik zdrowia psychicznego
Czas dorastania to okres, w którym wielu młodych ludzi mierzy się z trudnościami w relacjach, w rodzinach czy w szkołach. Choć duża część z tych problemów ostatecznie przeminie, stanowią one duże wyzwanie dla nastolatków. Dlatego tak ważne jest, aby dorośli nie bagatelizowali nastoletnich kłopotów. Jak zatem wspierać młodzież w trudnych sytuacjach?
Emocjonalne jedzenie
Problemy w szkole lub pracy? Kłótnia z kimś bliskim? Ważny egzamin? Ile razy mamy wtedy nieodpartą ochotę na coś słodkiego lub słonego? To prawdopodobnie emocjonalne jedzenie, które na chwilę pomaga nam poradzić sobie z doskwierającą nam emocją, ale w dłuższej perspektywie może doprowadzić do problemów zdrowotnych. Co warto o nim wiedzieć i jak rozmawiać na ten temat z uczniami?
Zadania nauczyciela na początku roku kalendarzowego. Krok po kroku
Szczegółowe omówienie zadań nauczyciela i wychowawcy na przełomie stycznia i lutego – związanych z początkiem roku kalendarzowego, końcem semestru i początkiem nowego.
Dodatek za pracę w trudnych warunkach
Wynagrodzenie nauczyciela składa się z wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatków do tego wynagrodzenia wymienionych w treści art. 30 ust. 1 Karty nauczyciela. Jednym z takich obligatoryjnych składników wynagrodzenia jest dodatek za warunki pracy. W praktyce przyznawanie go budzi wiele wątpliwości, warto więc poznać zasady rządzące tym procesem.
Terapia schematów
Terapia schematów jest jednym z najmłodszych nurtów terapeutycznych, w którym istotną rolę odgrywają doświadczenia z dzieciństwa. Elementy tego nurtu – po uprzednim przeszkoleniu i zdobyciu potrzebnego doświadczenia – mogą być wprowadzane przez terapeutów innych podejść, zwłaszcza poznawczo-behawioralnego. Co warto o niej wiedzieć i kiedy po nią sięgnąć?
Programy do generowania grafiki AI. Jak wykorzystać je na lekcjach?
W ostatnim czasie jak grzyby po deszczu pojawiają się coraz to nowsze narzędzia oparte na sztucznej inteligencji, a wśród nich wiele generatorów grafiki. Ich zadaniem jest tworzenie obrazów, rysunków, ilustracji czy animacji. Za ich pomocą da się tworzyć niesamowite i realistyczne dzieła sztuki na podstawie tekstu, głosu czy zdjęć. Artykuł omawia kilka takich programów i wskazuje ich potencjalne zastosowanie w szkole.
Jak sobie radzić z wojenną traumą?
Mniej więcej od lat 90. XX wieku rośnie popularność animacji japońskich na zachodnich rynkach. Oczywiście nie oznacza to, że wcześniej były one nieznane – na ogół były jednak kojarzone z produkcjami przeznaczonymi dla najmłodszych widzów. Tymczasem twórcy anime często poruszają w swoich obrazach także poważne tematy, np. zagadnienie wojny. Jednym z filmów poświęconych tej tematyce, które warto obejrzeć z uczniami, jest Grobowiec świetlików.
Pozostałe materiały:
- Kalendarium zadań wychowawcy na styczeń 2024
- Aktualności prawnooświatowe
- Felieton
- Na marginesie
- Recenzje książek
W styczniowych aktualizacjach:
- Scenariusz zajęć na temat bezpieczeństwa podczas ferii
- Plan pracy pedagoga szkolnego
- Scenariusze lekcji wychowawczych
- Pytania do prawnika
Pozostałe materiały:
- Kalendarium zadań wychowawcy na grudzień 2023
- Aktualności prawnooświatowe
- Felieton
- Na marginesie
- Szkolny alfabet
- Recenzje książek i konkurs dla czytelników
Sprawdź również Szkoła. Miesięcznik Dyrektora i aktualny HARMONOGRAM SZKOLEŃ ONLINE
Przejrzyj wszystkie tematy webinarów dla szkół – kliknij
Szczegóły produktu:
ISSN | 2719-2636 |
---|---|
Nr 01 (109) | styczeń 2024 |
Kontakt telefoniczny:
pod numerem: 798 300 319 lub 61 653 64 30
lub e-mailowy: bok@oficynamm.pl