W kwietniowym wydaniu „Szkoły. Miesięcznika Dyrektora”:
AKTUALNOŚCI
• Kalendarium zadań dyrektora na kwiecień i maj 2025
• Zmiany w prawie oświatowym (10.02-10.03.2025) – akty prawne, które weszły w życie, zostały podpisane i projekty
• Aktualności oświatowe:
o Podwyżki dla nauczycieli – rozporządzenie podpisane
o Nowe ramowe plany nauczania – edukacja obywatelska i edukacja zdrowotna
PRAWO
• Nadgodziny nauczycieli. Dochodzenie zaległego wynagrodzenia
Wydana przez Sąd Najwyższy uchwała dotycząca wynagrodzenia nauczycieli za nadgodziny może mieć istotny wpływ na ich zarobki. Umożliwia im ona dochodzenie zapłaty za czas pracy, który do tej pory nie był uznawany za nadgodziny, nawet trzy lata wstecz. Co w praktyce oznacza to dla nauczycieli i samorządów?
• Wypowiedzenie stosunku pracy. Nauczyciele i pracownicy niepedagogiczni
Wypowiedzenie stosunku pracy stanowi standardowy sposób zwalniania pracowników jednostek oświaty. Do rozwiązania stosunku pracy dojdzie wówczas po zakończeniu okresu wypowiedzenia. Dokonując wypowiedzenia stosunku pracy, należy jednak zwrócić uwagę na kilka istotnych kwestii, których zaniedbanie może następnie przesądzić o skutecznym odwołaniu się przez pracownika od wręczonego mu wypowiedzenia.
• Staż pracy księży a uprawnienia pracownicze
Religia wróciła do szkół w 1990 r. Początkowo księża wykonywali swoją pracę bez wynagrodzenia, które formalnie pojawiło się dopiero w 1997 r. Problemem jest, jak traktować okres bezpłatnego wykonywania zadań przez księży. Czy jest to czas, który jest zakończonym okresem zatrudnienia? Staż pracy każdego pracownika szkoły samorządowej ma bowiem bezpośredni wpływ na jego uprawnienia pracownicze. Jak więc wygląda kwestia uprawnień stażowych księży?
• Dodatkowe lokalizacje prowadzenia zajęć
Tworzenie dodatkowych lokalizacji prowadzenia zajęć to w wielu przypadkach czynność niezbędna dla zoptymalizowania kosztów prowadzenia kształcenia uczniów. Dzieje się tak choćby w przypadku, gdy wyznaczenie drugiej lokalizacji pozwoli uniknąć kosztów organizowania dowozu ucznia przez gminę.
• Ze szkoły na wokandę. Kompetencje do przyznawania dodatków motywacyjnych
Organom prowadzącym jednostki oświatowe przyznane zostało upoważnienie do określania, w drodze przyjmowanego w formie uchwały regulaminu, m.in. wysokości i szczegółowych warunków przyznawania dodatku motywacyjnego dla nauczycieli. W praktyce jednak organy te przekraczają swoje kompetencje, co miało miejsce przykładowo w sprawie rozpatrywanej przez WSA w Gdańsku (Wyrok z dnia 12 grudnia 2024 r., III SA/Gd 368/24).
• Pytania do prawnika
ZARZĄDZANIE SZKOŁY
• Wycieczki, które uczą. Preferencje wyjazdowe uczniów
Kto z nas, dorosłych, nie wspomina czule szkolnych wycieczek? Większości podobała się możliwość, żeby sobie pobrykać, zejść na jakiś czas z oczu nauczycielki czy rodzica-opiekuna, spłatać jakiegoś psikusa w czasie noclegu. Nawet konieczność nudnej godziny w muzeum – bo w przeszłości wizyta w tym przybytku oznaczała przechodzenie w ciszy między eksponatami – dawała okazję, by prowadzić flirty pod przykrywką monotonnej narracji przewodnika. Czy dzisiaj jest inaczej?
• Matura, a po niej… Jak pomóc uczniom w wyborze studiów?
Na maturę można patrzeć na dwa sposoby. Jest to egzamin, który „wieńczy dzieło”, potwierdza (miejmy nadzieję!) owocność wieloletniej pracy włożonej w uczenie się. Jednocześnie matura jest początkiem, punktem wyjścia w procesie rekrutacji na studia. Ostatecznie ktoś, kto nie przewiduje takiego scenariusza, może do matury nie przystąpić, zadowalając się świadectwem ukończenia szkoły średniej. Przeważająca większość absolwentów liceów chce jednak naukę kontynuować. Tu otwiera się przestrzeń niemal nieograniczonych wyborów. Jak sprawić, by stały się łatwiejsze?
NAUKA I WYCHOWANIE
• Poetycka sztuczna inteligencja. Czy AI rozumie Mickiewicza?
Czy sztuczna inteligencja potrafi zrozumieć emocje zaklęte w poezji? Czy programy i aplikacje oparte na AI mogą być pomocne w interpretacji literatury? Współczesny świat, w którym technologia przenika niemal każdą dziedzinę życia, zmienia również podejście do edukacji. Stąd pomysł na lekcję pt. Poetycka sztuczna inteligencja. Czy AI rozumie Mickiewicza?
FABRYKA WIEDZY
• Praktyka wdzięczności
Osoby zawodowo związane z edukacją i wychowaniem niejednokrotnie angażują się w swoje zajęcia emocjonalnie. Tym bardziej że ten rodzaj pracy bardzo często nie ogranicza się jedynie do zadań wpisanych w zakres obowiązków. Czy nauczyciele otrzymują za swoje zaangażowanie słowa podziękowania bądź pochwały? Czy bez wdzięczności byliby w stanie utrzymać wysoki poziom satysfakcji z pracy? I wreszcie: czy potrafią ćwiczyć tę wdzięczność na co dzień?
PORADY SPECJALISTY
• Konflikt rówieśniczy
Konflikty dotykają zarówno dorosłych, jak i dzieci. Zwykle kojarzą się negatywnie – z kłótnią, krzykiem, przemocą, nienawiścią, agresją, stawianiem na swoim, złością czy izolacją. Podobne przekazy dzieci słyszą od dorosłych od lat. Problem polega jednak na tym, że nikt nie uczy najmłodszych efektywnego rozwiązywania nieporozumień. Nierzadko dzieci wzrastają w przekonaniu, że z trudną sytuacją nie można zrobić nic innego, jak tylko ją przetrwać. Czy można inaczej postrzegać konflikt rówieśniczy? Jak efektywnie pomagać dziecku radzić sobie w takich momentach?
KOMENTARZ
• Felieton Zofii Grudzińskiej i Karoliny Liszki
NA PÓŁKACH
• Recenzje książek
Dokumenty dyrektora:
• Instrukcja i procedura przeprowadzenia egzaminu ósmoklasisty w roku szkolnym 2024/2025:
o Postępowanie z niejawnymi materiałami egzaminacyjnymi
o Zasady obiegu informacji
o Terminarz/harmonogram realizacji zadań na dany rok szkolny
o Przygotowanie i organizacja egzaminu
o Podsumowanie czynności przewodniczącego i członków ZN
• Regulaminy związane z rekrutacją:
o Regulamin rekrutacji dzieci do oddziału przedszkolnego w publicznej szkole podstawowej
o Regulamin rekrutacji dzieci do publicznej szkoły podstawowej
• Porozumienie w sprawie pozyskania nauczycieli do zespołów nadzorujących przebieg egzaminu ósmoklasisty w roku szkolnym 2024/2025
• Zarządzenie w sprawie powołania zespołu egzaminacyjnego w celu przeprowadzenia egzaminu ósmoklasisty
Regulamin konkursu (kwiecień 2025) – pobierz
Przeczytaj darmowy artykuł:
Nadgodziny nauczycieli. Dochodzenie zaległego wynagrodzenia
Sprawdź również Niezbędnik Dyrektora Szkoły i aktualny HARMONOGRAM SZKOLEŃ ONLINE
Przejrzyj wszystkie tematy webinarów dla szkół – kliknij
Pismo polecane przez:
Szczegółowe informacje:
ISSN: | 2719-2695 |
---|---|
Numer: | 04 (183) kwiecień 2025 |
Liczba stron: | 68 |
Częstotliwość ukazywania się: | miesięcznik, 11 wydań w roku, 06-07 wydanie łączone |
Parametry techniczne: | czasopismo |
Kontakt telefoniczny:
pod numerem: 798 300 319 lub 61 653 64 30
lub e-mailowy: bok@oficynamm.pl