Propozycja trzech etapów edukacyjnych w szkole podstawowej (24.02.2025)

Rada ds. monitorowania wdrażania reformy edukacji przyjęła stanowisko w sprawie nowego formatu podstawy programowej – zaproponowała podział konstrukcji podstawy programowej na trzy etapy: klasy I–III, klasy IV–VI, klasy VII–VIII. Takie wyodrębnienie poszczególnych etapów edukacyjnych w szkole podstawowej będzie – zdaniem Rady – korzystne dla jakości i spójności kształcenia.
Dodatkowo Rada zaleca opracowanie materiałów pomocniczych, które:
• porównają nową podstawę programową z dotychczasową,
• ułatwią nauczycielom przygotowanie programów nauczania,
• pomogą ekspertom oceniać materiały dydaktyczne.
W opinii Rady mogłoby to ułatwić efektywne wdrożenie nowej podstawy programowej do praktyki szkolnej. Eksperci postulują też, by zasady oceniania zostały uregulowane osobnym rozporządzeniem, a nie były częścią podstawy programowej.
„Rada ds. monitorowania wdrażania reformy oświaty, w której są bardzo różnorodne środowiska, które zwykle się ze sobą kłócą, dzisiaj praktycznie jednogłośnie, przy tylko trzech głosach wstrzymujących i żadnym przeciwnym, przyjęła stanowisko w sprawie zmiany formatu zapisu podstawy programowej. Dokument ten stanowi drogowskaz dla autorów podręczników i nauczycieli, mówi o tym , czego i jak należy uczyć. Te zmiany idą bardzo daleko w stronę realizowania w praktyce profilu absolwenta, realizowania sprawczości” – powiedział wiceprzewodniczący Rady dr Tomasz Gajderowicz.
Źródło: ibe.edu.pl