Oddziały przygotowawcze dla uczniów z innego systemu
Ministerstwo rekomenduje, by w każdym przypadku, gdy do szkoły dołącza nowa grupa uczniów z obcego systemu tworzyć oddział przygotowawczy. Jest forma edukacji, która pozwala na realizowanie podstawy programowej z możliwością otrzymania promocji na koniec roku, ale jednocześnie proces ten ma być skupiony na nauczaniu języka polskiego, żeby móc później płynnie wejść do systemu i do tak zwanej regularnej klasy.
Asystent międzykulturowy w placówkach
We wdrożeniu dzieci z innych systemów pomóc mają asystenci międzykulturowi. Magda Witan z Departamentu Współpracy Międzynarodowej w MEN podkreśliła że jeśli chodzi o asystenta międzykulturowego, Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zaakceptowało wniosek o wpisanie nowej klasyfikacji. Wyjaśniła, że asystent międzykulturowy „diagnozuje etapy szoku kulturowego i bariery adaptacji (…), podejmuje działania zapobiegawcze i naprawcze”. Zaznaczyła, że „nie ma limitu czasowego, jeśli chodzi o zatrudnienie asystenta międzykulturowego”.
Źródło: samorzad.pap.pl