search

Edukacja zdrowotna – projekt rozporządzenia

11 lutego 2025
Edukacja zdrowotna – projekt rozporządzenia

Na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Wydanie nowego Rozporządzenia jest konieczne ze względu na rezygnację od roku szkolnego 2025/2026 z przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie. Nowy przedmiot – edukacja zdrowotna – nie będzie obowiązkowy, nie będzie podlegał ocenie ani decydował o promocji do kolejnej klasy.

Zajęcia z przedmiotu edukacja zdrowotna będą prowadzone w:
1) klasach IV–VIII szkoły podstawowej, z wyjątkiem szkoły podstawowej dla dorosłych, w wymiarze 1 godziny tygodniowo w każdej z tych klas, przy czym zajęcia będą realizowane w klasie VIII nie dłużej niż do końca stycznia danego roku szkolnego (tj. nie przez cały rok szkolny), z uwagi na przeprowadzany w maju egzamin ósmoklasisty w klasie VIII szkoły podstawowej,
2) branżowej szkole I stopnia, w klasach I–III liceum ogólnokształcącego, z wyjątkiem liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, i w klasach I–III technikum, w wymiarze 1 godziny tygodniowo w klasach I i II albo klasach II i III albo klasach I i III tych szkół
– od roku szkolnym 2025/2026, tj. we wszystkich klasach, w których dotychczas mogły być prowadzone zajęcia wychowanie do życia w rodzinie.

W projekcie Rozporządzenia określono, że co roku, przed rozpoczęciem zajęć z przedmiotu edukacja zdrowotna, nauczyciel wraz z wychowawcą przeprowadzą jedno spotkanie informacyjne z rodzicami uczniów niepełnoletnich oraz z uczniami pełnoletnimi. Osobą odpowiedzialną za przeprowadzenie spotkania będzie dyrektor szkoły. Rezygnacja z zajęć będzie możliwa po uprzednim złożeniu wniosku do dyrektora szkoły – odpowiednio przez ucznia pełnoletniego lub rodzica w przypadku uczniów niepełnoletnich. W przypadku zajęć z obszaru zdrowia psychicznego, seksualnego lub dojrzewania, klasa będzie podzielona na mniejsze grupy. W przypadku pozostałych zajęć, klasa nie będzie liczyła więcej niż 24 uczniów.

Dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
w tym dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, pozostawia się dotychczasowe rozwiązanie, zgodnie z którym treści dotyczące wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji nadal będą realizowane w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym. Dla tych uczniów nie będą organizowane zajęcia edukacja zdrowotna.

W projekcie Rozporządzenia określono również działania, które powinny znaleźć się w realizacji treści programowych edukacji zdrowotnej. Są to:
• wspieranie wychowawczej roli rodziny,
• wspieranie ucznia w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej,
• profilaktyka problemów dzieci i młodzieży (np. przeciwdziałanie uzależnieniom, kryzysom zdrowia psychicznego, zaburzeniom odżywiania, prewencja suicydalnej),
• kształtowanie postaw prorodzinnych, prozdrowotnych i prospołecznych jako czynników chroniących,
• budowanie atmosfery szacunku dla różnorodności przy zachowaniu własnych wartości,
• wspieranie efektów profilaktycznej opieki zdrowotnej nad uczniami
MEN proponuje, by rozporządzenie weszło w życie 1 września 2025 roku.

Źródło: samorzad.pap.pl